Jarin Jorinat

Itsekkäät cityvihreät - nyt maaseudun yksityisautoilun kimpussa

Kukaan ei enää vakavissaan kiistäne ilmastonmuutoksen olemassaoloa tai ei ainakaan sen väistämätöntä saapumista, jollei mitään tehdä. Myös siitä ollaan lähes yksimielisiä, että tuon muutoksen tärkein aiheuttaja on ihminen itse.

Mutta kun ilmastonmuutoksen torjunta Suomessa sälytetään käytännössä vain yhden väestöryhmän eli yksityisautoilijoiden kontolle, ollaan jo hakoteillä. Erityisen hävytöntä on, jos "ilmastonmuutoksen vastustaja" itse asuu Helsingissä, lentelee maailmalla harva se viikko ja asuu isossa hiilellä kaukolämmitetyssä asunnossa. Jos tällainen henkilö paheksuu yksityisautoilijoita, jotka asuvat haja-asutusalueella ilman minkäänlaisia julkisen liikenteen yhteyksiä, poliittinen sokeus on jo masentavaa, kansalaisten tasa-arvoisesta kohtelusta puhumattakaan.

Helsingistä, missä raitsikat kulkevat muutaman minuutin välein ja jonne myös VR on investoinut kaikki muualta Suomesta pois rullatuista rautateistä vapautuneet resurssit, yksityisautoilua on helppo arvostella. Erityisen "lahjakkaita" tässä ovat olleet pääkaupunkiseudun cityvihreät, joiden maailmankuva on selkeä kuin pläkki: maailma pelastuu, kun kaikki muut kuin me itse muuttavat elintapojaan. 

Ei maailma pelastu Suomen haja-asutusalueiden ihmisten elinoloja vaikeuttamalla. Aikana, jolloin maaseutu tyhjenee ja ihmiset rientävät kaupunkeihin, myös ilmastonmuutoksen vastustamisen pitää lähteä kaupungeista - ja Suomessa nimenomaan Helsingistä.

Sanovatpa cityvihreät mitä hyvänsä, vaikuttavin yksittäinen ilmastoteko Suomessa olisi yksityisautoilun radikaali vähentäminen Helsingin ruurukaava-alueella. Jos sinne saisi julkisen ja tavaraliikenteen sekä taksien lisäksi ajella vain inva-ajoneuvoilla, maaseudun ihmisten autot voitaisiin jättää kokonaan rauhaan.

Toinen vaikuttava asia, josta Helsingin cityvihreiden kannattaisi pitää ääntä, on hiilen käyttö energianlähteenä pääkaupunkiseudulla. Koska hiilettömiin vaihtoehtoihin siirtyminen voi kuitenkin tuntua cityvihreittenkin lompakoissa, he ovat -  odotetusti kyllä - suunnanneet nyt aseensa dieselautoiluun. 

Kun Suomen maaseudulla korkeintaan vähäisten julkisen liikenteen palveluiden piirissä elelevät saadaan syyllistettyä myös ilmastonmuutoksen aiheuttajiksi, pääkaupunkiseudun väen ei tarvitse tehdä mitään. Turvassa ovat silloin myös cityvihreät - nuo aina kätensä muiden taskuihin laittavat muka-luonnonsuojelijat.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (73 kommenttia)

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Vihreillä on hyvä tahto, mutta usein valitettavan vähän tietoa.

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård

Ei sen tarvi olla iso vika, jos se on oikeassa paikassa, mutta onneksi suomessa vasemmistohörhöjen kannatus on noin viidessä prosentissa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sinä se aina kirjoittelet ennakkoluuloisia juttuja vihreistä pelkän mielikuvituksen varassa. Pystytkö perustelemaan tai todistamaan yhtään kohtaa paranoidisista fantasioistasi? Tietänet, mitä ovat todiste ja perustelu?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Vihreät on alusta saakka ollut myös yksityisautoilun vastainen liike”

https://www.is.fi/autot/art-2000005044698.html

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Huomasitko Janne tekstin kokonaan:
"Helsingin vihreät syntyi useasta kansanliikkeestä. Oli Koijärvi-porukka ja vammaisten oikeuksien puolustajat, ja vihreät on alusta saakka ollut myös yksityisautoilun vastainen liike, sanoo Helsingin vihreiden valtuustoryhmän vpj Hannu Oskala."

Kuinka huonosti teksti sopiikaan Jari Rusasen ilmituomaan käsitykseen vihreistä, oikeastaan Helsingin Vihreiden ja Rusasen Helsinki-ajatukset näyttävät olevan samaa puuta, Oskalahan toteaa Suomen Kuvalehden artikkelissa, josta IS on pikkuklipin napannut: ”Vihdoinkin luvassa on suunnittelua, jota ei tehdä henkilöauto vaan julkinen liikenne edellä. Tämä on tavoite, jota vihreät on ajanut vuosikymmeniä ja nyt vihdoin se on saatu läpi.”
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/yleiskaav...

Kyse on siis Helsingin Vihreiden Helsingin kaupunkikehityksen linjauksista. Itse koin yksityisautoilun mielettömyyden Helsingissä torstaina, kun Oulunkylästä Kamppiin Ressun peruskoululle (8,7 km) omalla autolla kesti pahimpaan ruuhka-aikaan 78 minuuttia! Osasyynä toki on, etteivät navigaattoreina toimineet Applen Kartta ja GoogleMaps ymmärtäneet tietöiden kokonaisvaikutusalueita kunnolla. Junalla ja kävellen olisin matkan taittanut 18 minuutissa. Ongelmana oli, ettei Ogelin aseman liityntäpysäköintialueella ollut yhden yhtä vapaata parkkiruutua klo 16, jolloin olin lähdössä. Olisi kannattanut jäädä jonoon odottamaan ruutujen vapautumista.

Mutta yhtä kaikki: ei Helsingin keskusta ole yksityisautoilualuetta. Vihreät ovat siinä täysin oikeassa. Kadunvarsiasukaspysäköinti on viheliäinen ratkaisu keskusta-alueen pikkukaduilla.

Mutta yksityisautoilu on välttämätöntä liikuntaesteisille ja Helsingin ulkopuolella asuville. Vasemmistoliiton Kontulaa moititaan siitä, että tämä haluaa valtion päättävän, kellä on mahdollisuus yksityisautoiluun: https://www.verkkouutiset.fi/anna-kontula-valtion-...

Haittaverotushan johtaa pahimmillaan siihen, ettei yksityisautoa voi käyttää siellä, missä yksityisautoilu on elinehto.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kyse on Helsingin Vihreistä tuossa jutussa. Jos on niin vahvasti medialukutaitoinen, että viherviha ja ennakkoluulot eivät saa päässä liikaa vippaamaan, niin sen voi jutusta selvästi havaita. Savonlinnan oma poika, harmonikkataiteilija Oskalahan on tuossa ihan Rutasen esittämillä linjoilla.

No, Salonen näytti missä on matalan veden merkki. Yrittäisikö joku parantaa?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #26

"Kyse on Helsingin Vihreistä tuossa jutussa."
Ainiinku blogissa puhutaan cityvihreistä eikä Helsingin vihreistä?

Mäkinen joka ei koskaan kommentoi ilman henkilöön meneviä luonnehdintoja varmasti tietää missä se merkki on.

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård Vastaus kommenttiin #34

Nyt Salonen varovasti, kohta heilahtaa Mäkisen natsi -kortti.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #36

Mäkinen nyt aloittaa henkilöön menevän solvauksensa vaikka toinen sanoisi "päivää". Istuu sitten ilmiantonapin päällä kun toinen kutsuu opettajaa "kansankynttiläksi", sitä korttia en uskalla enää heilauttaa koska sain siitä varoituksen.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #34

Rusanen ulisi siitä, että Vihreät haluavat kiusata haja-eläjiä autoilusta. Ei näy moisesta todisteita. Sinäkin vingut taas ihan asian vierestä.

En muuten yhtään ymmärrä, mitä valitat jostain varoituksestasi. En ole ollut siihen mitenkään osallinen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #34

Blogissa puhutaan cityvihreistä, helsinkiläisistä vihreistä, jotka kuitenkin lehtiartikkelissa, jota lainasit pyrkivät, blogistin tavoin, osoittamaan, ettei yksityisautoilu sovellu Helsinkiin, vaan nimenomaan haja-asutusalueille.

Blogisti syyllistyi samanlaiseen niputtamiseen kuin sinäkin Salonen, että Helsingin Vihreiden yksityisautoilua koskevat linjaukset koskisivat koko Suomea. Poimit yhden lauseen tutustumatta Oskalan koko puheenvuoron sisältöön.

Blogisti esittää myös sellaisen perusteettoman väitteen, jonka mukaan tämä uusin dieselautoilun kustannusten nousu johtuisi Vihreistä tai heidän politiikastaan. Dieselautoilu ei ole Vihreiden erityissuojeluksessa. Ja ymmärtämättömille on jo selvitetty, että dieselin hintakehitystähän nykyinen käyttövoimavero jopa leikkaa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #42

Pahkat. Yksityisautoilun hankaloittaminen ja joukkoliikenteen suosiminen suosii juurikin alueita joilla joukkoliikennettä ylipäänsä on. Aivan blogistin sanoan mukaan, se kurmottaa pahiin landea jossa joukkoliikennettä ei ole.'

"...johtuisi Vihreistä tai heidän politiikastaan..."
Vihreiden vakioväittämä on että heillä ei ole vastuuta ajamastaan politiikasta koska muut päättävät.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #54

Lopeta tuo toistuva tyhmän esittäminen, ei tämä ole kesäteatteria. Jutussa puhui helsinkiläinen kunnalispolitiikan toimija omasta kotikaupungistaan. Missä Vihreät ovat esittäneet, että yksityisautoilu haja-asutusalueilla on kiellettävä tai että sitä on hankaloitettava? Ja todellakin: muut päättävät. Missä määrin Vihreät ovat vastuussa nykyhallituksen liikennepoliittisista kaavailuista?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #56

Rauhoitu Mäkinen.

Väite "Vihreät on alusta saakka ollut myös yksityisautoilun vastainen liike” tuli vihreän liikkeen sisältä eikä se rajoitu Helsinkiin. Asia joka on yleisesti tiedossa mutta jolle sinä vaadit todisteita ja kun sellaisen saat, alat meuhkaamaan vastaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #58

Missä on todiste siitä, että Vihreät vaativat yksityisautoilun kieltämistä tai hankaloittamista haja-asutusalueilla? Eipä näy. Olet hölmö, joka tuijottaa sormea, joka osoittaa Kuuta.

Yksityisautoilun vastaisuus on totta, mutta lähinnä suurimmissa kaupungeissa yhä ja yleisemmällä tasolla aatehistoriallisesti. Kun Vihreä liike aloitteli, ei yksityisautoilun ympäristövaikutuksille oltu saatu tehtyä juuri mitään. Kamalaa valitusta ja neliraajajarrutusta tuli jopa bensan lisäaineena käytetyn lyijyn poistamisen vaatimuksille. Sitäkin pidettiin aikanaan täysin mahdottomana teknisesti.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #54

"Aivan blogistin sanoan mukaan, se kurmottaa pahiin landea jossa joukkoliikennettä ei ole."

Niinhän se tekee mutta ei tämä nyt mitenkään yllätyksenä tule kun se öljyn hupeneminen ollut kohta 30v yleisessä tiedossa.

Kyllä se landella asuminen on sitä, että on viimeiset 30v valmisteltu yksityisautoilun ja energian hinnan nousua.

Jos tästä nyt sitten tulee jotain ongelmaa lähitulevaisuudessa niin eikös se ole omasta käyttäytymisestä kiinni?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jos rahaa on käytössä rajattomasti, ja sitähän tietenkin on, niin kaikilla mahdollisilla keinoilla ja nykyiset kulkuvälineet romuttamalla yksityisen henkilöautoliikenteen päästöjä voitaisiin vähentää noin 3 miljoonaa tonnia vuodessa.

Toimenpiteellä ei saavuteta mitään havaittavaa vaikutusta päästöjen kokonaismäärään, mutta sen jälkeen tuo tie on kuljettu loppuun. Toimenpiteen hinta on ainakin 50-100-kertainen muihin päästövähennyskeinoihin verrattuna.

Suomeksi sanottuna jätämme tarkoituksella vähentämättä noin 100-kertaisen päästömäärän muualla. Voisimme siis vähentää tuolla rahalla selvästi enemmän päästöjä kuin mitä koko Suomi tuottaa.

Syy tähän on tietenkin verotuksellinen. Jos ilmastolla olisi jotain tekemistä asian kanssa, vähennettäisiin päästöjä sieltä mistä halvimmalla saadaan - ei kalleimmasta paikasta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kerropas vähän tarkemmin, mihin kuvitelmaan perustuu tuo kolme miljoonaa tonnia? Henkilöautoilun osuus maan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on 60% ja kaiken liikenteen osuus päästöistä 20%.
http://www.oil.fi/fi/ymparisto-paastot-ja-ilmaston...
Onko sinulla joku nihilistinen oletus esim. liikenteessä tarvittavan sähkön tuottamisesta kivihiilellä? Se on yleinen harha, luultavasti osin tahallinen, autoäijien parissa. Sellainen oletus olisi päätön, maassa kun ei enää ole yhtään kivihiilivoimalaa pelkästään sähköntuotannossa. No, kuvitelmia pahentamalla saa tietenkin haluamiaan tuloksia.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Päättömistä, harhaisista kuvitelmista on vähemmän kokemusta; en ole käynyt steiner-koulua.

Tiedot päästöistä ovat tuolta:

https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_j...

11.5 miljoonaa tonnia x 0.60 = 6.9 miljoonaa tonnia. Tuota voidaan alentaa noin 3 miljoonaa tonnia siirtymällä kokonaan sähköisiin henkilöautoihin olettaen, että vaadittavat rahat syntyvät tyhjästä ilman hiilidioksidipäästöjä.

Sähköntuotannon päästöt ovat Suomessa keskimäärin 164 g/kWh, eli 20 kWh/100 km autolla päästö on noin 33 g/km. Loppuosa päästöistä syntyy auton ja akuston valmistuksesta (joita kumpaakaan ei tarvittaisi, ellei pakotettaisi vaihtamaan toimivaa autoa sähköautoon).

Esimerkiksi Nissan Leafin valmistuksen (auto + akusto) hiilidioksidipäästöt ovat 13.1 tonnia (Teslalla selvästi enemmän, polttomoottoriautolla luokkaa 5-6 tonnia). Kymmenelle vuodelle jyvittettynä saadaan 1310 kg/vuosi, 20 tkm ajomäärällä 65.5 g/km. Yhteensä siis noin 100 g/km.

Jos siis jokainen ostaisi Leafin, päästöt alentuisivat noin 2.5 miljoonaa tonnia. Tämä tietenkin sillä oletuksella, ettei Leafin vaatiman rahamäärän tienaaminen aiheuttaisi lainkaan päästöjä.

Toisaalta saksalainen TÜV on tehnyt elinkaarilaskelmia bensa- ja sähkökäyttöisille Mercedes B-sarjalaiselle. Niiden mukaan B-sarjan sähköauton co2-päästöt ovat 24% bensiinimallia pienemmät, jos sähkö tuotetaan kuten EU:ssa keskimäärin. Suomessa päästöt pienentyisivät 1.6 miljoonaa tonnia tuollaisella muutoksella vastaavassa tilanteessa.

Jos sähkö tuotetaan täysin puhtaasti, olisivat B-sarjalaisen sähköauton päästöt 64% pienemmät kuin bensiinimallilla.

Suomessa ollaan noiden välissä, jos sähköautojen vaatima lisäsähkö pystyttäisiin tuottamaan, kuten sähkö nytkin. Todennäköisesti lisäsähkö vaatii enemmän saastuttavia tuotantotapoja ainakin talvisin.

Päästövähennysten saavuttamiseksi sähköauto pitäisi ostaa ainoastaan tarpeeseen, eli silloin kun auton vaihto on muutenkin ajankohtainen ja siten, että samalla tosiasiallisesti liikenteestä poistuisi polttomoottorikäyttöinen auto, mieluiten ravintoketjun alapäästä. Mutta kuten todettua, tuonkin päästövähennyksen toteuttamiseksi on olemassa lukuisia halvempiakin keinoja.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #61

Tuttu laskuvirhe: polttoaineiden ja fossiiliautojen valmistuksen päästöjä ei ole huomioitu lainkaan. Teknologiateollisuuden mukaan polttoaineiden hiilidioksidipäästö ennen kuin niitä on tankkiin saakka saatu on 24g/km.

https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sites/em...

Tuolla on paljon muutakin tietoa, joilla saat korjattua muutenkin pahasti pielessä olevat laskelmasi.

On autoilun käyttövoimien muutoksessa muitakin näkökulmia kuin ilmasto. Sähköstä 70% on kotimaista, fossiiliset polttoaineet lähes 100% tuontitavaraa Venäjältä - energiariippuvuus Venäjästä, anyone? Polttomoottorit ovat tehottomia, hyötysuhde jossain parinkymmenen prosentin tienoilla. Sähkömoottorin 90% on varmasti tässä vertailussa käryautoilijoita ärsyttävä fakta, joten sovitaan latauksen häviöille vaikka 10%, se on yläkanttiin, mutta menköön . Oma arvonsa on silläkin, että varsinkin suurissa taajamissa liikenteen paikallispäästöttömyys olisi iso muutos.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Minusta tämä olisi ihan aiheellinen kysymys, jos siis "itsekkäät cityvihreät" olisivat maaseudun autoilun kimpussa jotenkin. Vihreillä ei tietääkseni ole puolueena tuollaista linjaa. Autoiluun kohdistuvilla muutoksilla ei muutenkaan saada kovin suuria vaikutuksia aikaan ja tosiaan kaupunkien liikenne on eri kerrannaisvaikutusten vuoksi paljon suurempi ongelma kuin maaseudun.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Ei maailma pelastu Suomen haja-asutusalueiden ihmisten elinoloja vaikeuttamalla. Aikana, jolloin maaseutu tyhjenee ja ihmiset rientävät kaupunkeihin, myös ilmastonmuutoksen vastustamisen pitää lähteä kaupungeista - ja Suomessa nimenomaan Helsingistä."

Niin lähteekin. Helsinkiä lämmitetään hiilellä ja sitä muutetaan ripeällä aikataululla.

Oikeasti se mitä tarvitaan on laittaa öljypolttimille myyntikielto, että vanhojen lahotessa niitä sitten uusii pelletteihin. Ja sitten hinailee öljyn, hiilen, kaasun ja turpeen verotusta ylöspäin ja ohjaa siitä vapautuvia resursseja kestävään kehitykseen. Kaupunkialueella kaikennäköiset sähköpolkuautot yhdessä metron ja raitiovaunujen kanssa on ihan toimiva vaihtoehto, että sieltä niitä autoja joutaa pois.

"Ei maailma pelastu Suomen haja-asutusalueiden ihmisten elinoloja vaikeuttamalla. "

Haja-asutusalueella muutos on helppoa. On nimittäin tilaa kasvattaa biomassaa polttoaineeksi. Haja-asutusalueella lähinnä tarvitsee öljyn hinta nostaa tappiin, että saa vähemmälle sitä öljyllä paikasta toiseen liikkumista ja tavaran roudausta. Onhan siellä tilaa valmistaa vaikka puukaasua tai puuhiiltä, mennä hevosella, laittaa aurinkopaneelia ja tuulimyllyä ja ajaa sähköverkkoa alas.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Ellei tuo ollut sarkasmia niin sitten se paljasti muhevasti vihreiden mittavan tietämättömyyden.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Tuosta tuli mieleen innovaatio jonka saa vapaasti varastaa, sähköpolkuraitiovaunu.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Raitiovaunuun nyt saa tuotua sähkön.

Autoissa hankaluutena on tietenkin akuston tarve.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Matti olet cityvihreyden ytimessä. Haluat säädöksiä, joilla meidät kaikki muut pakotetaan maksumiehiksi isoille investoinneille ihan vain siksi kun sinä olet sitä mieltä.

Minulla vaihtoehtoja kestävän kehityksen toteuttamiseen ihan oman osaamiseni perusteella.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Matti olet cityvihreyden ytimessä. Haluat säädöksiä, joilla meidät kaikki muut pakotetaan maksumiehiksi isoille investoinneille ihan vain siksi kun sinä olet sitä mieltä.

Minulla vaihtoehtoja kestävän kehityksen toteuttamiseen ihan oman osaamiseni perusteella."

En minä halua pakottaa ketään maksumieheksi. Haluan vain, että suomeen ei kärrätä yhtään hiiltä, öljyä, kaasua, eikä soijaa rehuksi eikä polteta turvetta, eikä myöskään rakenneta riippuvuutta nopeasti kuluvien akkujen litiumille. Ihan omavarainen pitäisi olla.

Kyllä sinulla on täysi vapaus käyttää omaa osaamistasi ratkomaan miten säilytät mahdollisimman paljon elintasostasi kun poistetaan noita riippuvuuksia.

Elintaso nyt tietenkin laskee, siitähän ei ole epäselvää. Se laskee joka tapauksessa kun väestö vanhenee.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Mihin perustat väitteesi Helsingin nopeaan aikatauluun hiilestä luopumiseen? Ympäristöministeri Tiilikainen on ehdottanut koko maan hiilivoimasta luopumiselle nopeampaa aikataulua kuin mikä on Helsingin tavoite. Ympäristöministeriö on säätämässä lain ja asetuksen, jossa mm. Helsinkiä pakotetaan nopeuttamaan aikatauluaan.

"Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi hiilen energiakäytön kieltämisestä ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 1 luvun 2 §:n muuttamisesta
HE 200/2018
---
Hiilen käyttö sähkön tai lämmön tuotannon polttoaineena olisi kielletty 1.5.2029 lukien. Kiellosta olisi poikkeuksia sähkön ja lämmön tuotannon huoltovarmuuden ja toimitusvarmuuden turvaamiseksi. Esitys liittyy vuoteen 2030 tähtäävän kansallisen energia- ja ilmastostrategian (VNS 7/2016 vp) toimeenpanoon. Esitykseen sisältyvät lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian."

https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisio...

Helsinki ei ole tehnyt vielä päätöstä Hanasaaren hiilivoimalan alasajosta. Aikataulu on lykkääntynyt jo aiemmasta periaatepäätöksestä (2028) tuntemattomaan ajankohtaan 2030-luvulle. Ympäristöministeriö ei anna Helsingin toiminnalle ymmärrystä.

https://hiilivapaasuomi.fi/helsinki/

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Mihin perustat väitteesi Helsingin nopeaan aikatauluun hiilestä luopumiseen? Ympäristöministeri Tiilikainen on ehdottanut koko maan hiilivoimasta luopumiselle nopeampaa aikataulua kuin mikä on Helsingin tavoite. Ympäristöministeriö on säätämässä lain ja asetuksen, jossa mm. Helsinkiä pakotetaan nopeuttamaan aikatauluaan."

Tuohon perustuu. Juurikin Helsingissä tehdään muutoksia hiilestä luopumiselle ja öljypohjaisen yksityisautoilun rajulle vähentämiselle on myös hyvät edellytykset.

Tietysti haja-asutusalueelta pitää öljyhanat laittaa kiinni ja vähentää öljyllä tavaran roudaus. Kyllähän Savonlinnaan kiskotkin menee ja on vesiväyliä. Tämä nyt jostain syystä nähdään ongelmaksi.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #46

Ympäristöministeri toimii Helsingin omien tavoitteiden vastaisesti ja pakottaa Helsinkiä toimiin, joihin Helsingin kaupunki ja Helsingin Energia eivät olisi valmiita.

Helsingin öljypohjaisen yksityisautoilun vähentämisen edellytyksistä olen kanssasi samaa mieltä. Vihreät ovat vaikuttaneet tähän asiaan ilmeisen positiivisesti.

Haja-asutusalueen osalta olen kanssasi vähän eri mieltä. Rataverkkomme ei palvele suuria tavaramassojen lisäämistä. Pääraiteille ei tavarajunia juurikaan lisää mahdu. Matkustajaliikenteen vuorovälit ovat siksi tiheät. Kaksoisraideosuuksien lisääminen on kallis investointi.

Haja-asutuksen osalta asumisen kustannusten kasvattaminen ja investointien vaatiminen haja-asutuspaikoissa on tarpeetonta. Asuminen päättyy monissa paikoin nyt siellä asuvien henkilöiden poislähdettyä. Kuntakeskuksissa ja niiden lähiympäristöissä öljylämmitystä pitää vähentää.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #51

"Haja-asutusalueen osalta olen kanssasi vähän eri mieltä. Rataverkkomme ei palvele suuria tavaramassojen lisäämistä."

Ei niin.

Tavaramassoja pitää vähentää. Pitää tehdä kestävempiä hyödykkeitä.

"Kaksoisraideosuuksien lisääminen on kallis investointi."

Onhan noita vesireittejäkin. Hoppua vähemmälle niin menee paikasta A paikkaan B rauhallisemmin.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Ylivoimaisesti helpoin tie alentaa todella nopeasti maailman päästöjä on keskittyä suuriin päästölähteisiin. Merikuljetukset ovat autoilua pahempi saastuttaja, mutta merikuljetusten hyötysuhdetta ei saavuteta korvaavin keinoin. Miksi niissä ei käytetä ydinvoimaa voimalähteenä kuten sukellusveneissä? Saataisiin hiilidioksipäästöt nopeasti alas.

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-p%C3%...

Tuo on vain yksi tekijä. Sitten vielä kun saataisiin muutama hiilikaivospalo sammumaan niin silläkin olisi valtava vaikutus.

Nämä nykyiset toimenpiteet ovat hitaita ja valitettavan tehottomia. Se että mökin mummolta kuhmossa poistetaan oikeus ajaa autoa ei käytännössä muuta globaalissa mielessä ongelmaa mihinkään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Tuo meemi 15 rahtilaivasta on netin roskaa.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2018/15-suur...

No, eihän teikäläisiin faktat mitään vaikuta...

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Uskon Tiedelehteen, en idealistia.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #30

Mikä ”Tiedelehti”? Ihan sama mikä tuon roskameemin on julkaissut, se on oikeasti perätön. TMn kutsuminen idealistiksi on aika hauska vitsi.

Olet siis ihan mielihyvin yksi niistä tyhmistä, jotka ovat tuon syötin nielleet kohoineen, siimoineen ja vapoineen. Tollot sekoittavat keskenään rikkipäästöt ja hiilidioksidipäästöt ja seuraavaksi tietenkn tomerasti vastustetaan rikkidirektiiviä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Tuo meemi 15 rahtilaivasta on netin roskaa."

Näitä valtamerilaivoja on 65 000 rahtaamassa Aasiasta länsimaisille kuluttajille kertakäyttätavaraa.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Tuo vuosia kiertänyt 'uutinen' on jo aika moneen kertaan ammuttu alas. Jostain syystä tietyt piirit sitä silloin tällöin edelleen levittävät. Nyt on taas sellainen aika menossa.

Noista tutkimuksessa mainituista rahtilaivoista suurin osa on nykyisin romuna tai FSO:ina eli varastoina, ei siis liikenteessä.
Alkuperäisessä tutkimuksessa ei myöskään yleistetä päästöjä vaan puhutaan rikkipäästöistä.
90% maailmankaupasta kulkee meritse, merenkulun osuus kokonaispäästöistä on alle 3%.

Se on sinänsä toki hienoa että rikkidirektiivin toimivuus todetaan nykyisin jo yli puoluerajojen.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Se että mökin mummolta kuhmossa poistetaan oikeus ajaa autoa ei käytännössä muuta globaalissa mielessä ongelmaa mihinkään."

Ei tuollaista oikeutta mielestäni tarvitse poistaa. Kyllähän se toimii kun rajoitetaan suomeen tuotavan öljyn määrää ja sitten vähäisempää resurssia hinnoitellaan kalliimmaksi, että ne käyttää kellä on vara maksaa.

Se on jännä juttu se raha kun se saa ihmiset tekemään oikeita asioita.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Vihreiden ehkä suurin moka on siinä etteivät he ymmärrä luonnon kykyä selviytyä hajautetuista ongelmista monin verroin paremmin kuin keskitetyistä. Keskitettyjä ovat erityisesti kaupungit ja aivan erityisesti suuret kaupungit, sellaiset kuin Helsinki, joka kaiken lisäksi on meren rannalla.

Toinen iso moka on vieraantuminen luonnon perusasioista yleensäkin, esimerkiksi siitä että puut kasvavat vain tietyn ajan, minkä jälkeen ne kuolevat pystyyn.

Mutta kyllä vihreillä on vilpitön hyvä tahto, ja vihreässä liikkeessä on myös osia, joissa uskotaan enemmän tietoon kuin tunteeseen.

https://www.viite.fi

Ainakin ennen tuolla oltiin hyvin tietopohjaisia.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Keskitettyjä ovat erityisesti kaupungit ja aivan erityisesti suuret kaupungit, sellaiset kuin Helsinki, joka kaiken lisäksi on meren rannalla."

Kaupungeissa on semmoinen juttu että niitä tarvitaan työvoiman ja työpaikkojen kohtaamiseksi, kuin myös liikkumiseen kuluvan energian optimointiin.

Eipä siinä haja-asutuksessa tietenkään mitään vikaa ole, se vaan tietysti tarvitsee panostuksia siihen öljystä eroon pääsemiseksi.

Maalta tulleen tiedän tarkkaan että se on juurikin ongelma maaseudulla kun postilaatikollekin pitää mennä jollain moottorivempaimella, vaikka ruohonleikkurilla. Öljy on selvästikin liian halpaa.

Kaupungeissa ihmiset näyttävät käyttävän polkupyöriäkin.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Siinä kommentoija, joka ei ole käynyt maaseudulla eikä ilmeisesti kaupungissakaan! Esimerkiksi Helsinki on niin täynnä autoja ettei jalkamieskään tahdo sekaan sopia.

Ja täällä maaseudulla polkupyörä (se ihan tavallinen ja halvin) on kovin yleinen kulkuneuvo suhteessa autojen määrään. Siis polkupyörä, ei suinkaan se tuhansia euroja maksava erikoislaite, jolla kulkemiseen tarvitaan tuhannen euron erikoisvaatteet, ja ainakin miehillä erittäin aggressiivinen luonne.

Vielä koskaan en ole nähnyt kenenkään täällä periferiassa menevän postilaatikolleen autola, ruohonleikkurilla tai moottoripyörällä. Tosin ihmiset töistä tullessaan saattavat postilaatikon kohdalla autolla pysähtyä ja poimia postin mukaansa.

Työpaikkojen ja työvoiman kohtaamiseen kaupungit ovat järjettömiä paikkoja. Kaupungeissa kun erittäin vähän tehdään mitään todella jalostavaa ja tuottavaa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #17

"Siinä kommentoija, joka ei ole käynyt maaseudulla eikä ilmeisesti kaupungissakaan! Esimerkiksi Helsinki on niin täynnä autoja ettei jalkamieskään tahdo sekaan sopia."

Kyllä on maaseutu tuttua siinä missä Helsinki. Ihan liikaa öljyä kuluttavia autoja, ehdottomasti.

"Työpaikkojen ja työvoiman kohtaamiseen kaupungit ovat järjettömiä paikkoja."

Ei laisinkaan. Toimivat työmarkkinat on sellaiset, että on valita asuinpaikaltaan 4-5 oman alansa työpaikasta mihin menee. Olkoot se sitten erikoishammaslääkäri, tekoälykehittäjä, biotutkija ja jne.

Kaupungistuminen onkin siksi väistämätön tapahtuma ja se kun liikkuminen vie energiaa niin se puoltaa sitä entisestään.

En tietenkään mitenkään erityisesti toivo maaseudun tyhjenevän ja pidän itseasiassa toivottavana kehityksenä miettiä teknologisia ratkaisuja miten maaseutua voidaan pitää asuttuna järjevästi.

Eli käytännössä teknologisia ratkaisuja siihen miten eletään mukavasti kun vaikka rullataan sähköverkko, bensapumput ja tietoliikennekaapelit pois eikä kuskata tavaraa öljyllä siihen viereen.

Ja onhan niitä ratkaisuja olemassa. Jostain syystä ollut kovin vähän haluja kehittää niitä mutta eiköhän se raha ohjaa tekemään oikeita asioita.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

”Puut kasvavat tietyn ajan, minkä jälkeen ne kuolevat pystyyn.” Vau, mikä, viisaus. Ei varmasti kukaan muu kuin Pekka Siikala ole tullut tuotakaan ajatelleeksi!

Oletko, oi loistava nero, koskaan kuullut puhuttavan kuolleen ja lahoavan puun merkityksestä metsäluonnolle? Tai oletko nähnyt metsää puilta?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Sen verran tekee mieli kysäistä, että millä tavalla erityisesti vihreiden kanta eroaa Keskustan, Kokoomuksen tai vaikkapa SDP:n kannasta sekä hallituksen harjoittamasta politiikasta?

Kepun Bernerin ehdottamat linjaukset mustine laatikkoineen hallituskauden alussa eivät ainakaan suosineet maaseudun ja haja-asutus alueiden väkeä. Nuohan sitten kaatuivat.

Lisäksi sähköautoilun merkittävä edistäminen ei sekään vielä nykytilanteessa juurikaan auta. Sähköhiluxia ei taida vielä olla.

Uudet tiukemmin päästöihin perustuvat rajat eivät nekään oikein suosi sellaisia autoja, jotka usein ovat maaseudulla tarpeen.

Kun nyt neljä vuotta ollaan menty ilman vihreiden hallituksessa oloa, niin millä tavalla se on muuttanut Suomea yksityisautoilun kannalta paremmaksi erityisesti haja-asutusalueiden kohdalla? Minä en kyllä keksi.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

En minäkään.

Ehkä tässä nyt on kyse dieselkohusta. En ole kummemmin asiaa seurannut, mutta oletan vihreiden oppositiossa vastustavan käyttövoimaveron alentamista tai poistamista dieselautoilta, ja ilmeisesti vihreät vastustavat myös dieselpolttoaineen hinnan laskemista.

Huvittavaa tietysti on se, että nimenomaan vihreät aikanaan olivat innoissaan dieselautoista, vaikka jo tuolloin heitä varoitettiin NOX-päästöistä. Mutta kun ne hiilidioksidipäästöt olivat niin kuuma juttu!

Itse ajan dieselautoilla ja maksan mieluusti käyttövoimaveron ja mittarilla sen mitä pyydetään.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Ehkä tässä nyt on kyse dieselkohusta. En ole kummemmin asiaa seurannut, mutta oletan vihreiden oppositiossa vastustavan käyttövoimaveron alentamista tai poistamista dieselautoilta, ja ilmeisesti vihreät vastustavat myös dieselpolttoaineen hinnan laskemista."

En ole vihreissä mutta kyllähän dieselverossa on idea.

Kun se bensiini sekä diesel tulee siitä samasta separaattorista niin kyllähän se nyt on kaikista järkevintä käyttää viimeistä pisaraa myöten mitä sitä öljyä tuodaan.

Eli se että on dieselvero + matala polttoainehinta ja sitten litrahinnaltaan kalliimpi bensiini, on oikein järkevää ja sillä dieselverolla voidaan säätää sitä kulutusta ja ohjata siihen että dieselillä mennään siellä missä tuotannonväline on jatkuvasti käytössä, ja bensiini satunnaisempaan ajeluun.

Minusta ne muut trafin maksut ovat hölmöjä. Nostaisi vaan polttoaineveroa ylös ja säätää dieselin käyttöä dieselverolla niin se optimoi sitä käyttöä parhaiten.

Käyttäjän jrusanen kuva
Jari Rusanen

Ihan relevantteja kysymyksiä. Tosi on, että nykyhallitus ei ole millään tavalla pyrkinyt kompensoimaan maaseudun ihmisille nyt ja aiemmin aiheutettuja liikkumisongelmia, jotka johtuvat etenkin cityvihreiden yliedustuksesta niin mediassa kuin virkakunnassakin. Helsinki rules, landepaukut alistukoot.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Blogisti on oikeassa, jos vihreät ovat olleet jotenkin erityisesti maaseudun yksityisautoilun kimpussa. Itse en ole tällaista huomannut enkä siksi osaa siihen sanoa mitään.
Itse toistaiseksi ainakin vielä vihreän puolueen jäsenenä jopa olen sitä mieltä, että yksityisautoilun vähentämisessä on otettava kaikki keinot käyttöön koko maassa eikä kaupunkeja tarvitse erottaa maaseudusta ja asettaa vastakkain millään tavalla.

Itse asun Suomessa Multialla, en omista autoa enkä ajokorttia, koska en vain halua siihen ruveta. Hankalaa on toisinaan, varsinkin jos useamman koiran kanssa pitää lähteä pitemmälle. Onnibussit eivät ota lemmikkejä, koulutaksit Multialla eivät ota koulukyyditysten vuoksi koiria, joten taksi tulee Keuruulta asti. Näitä tilanteita on onneksi harvoin.

Kaikkialle enemmän joukkoliikennettä, halvemmalla ja taksit joustavammiksi ja halvemmiksi!

Käyttäjän ArtturiHard kuva
Artturi Hård

"Kaikkialle enemmän joukkoliikennettä, halvemmalla ja taksit joustavammiksi ja halvemmiksi!"

Hyvä idea, mutta miksi et itse alkaisi halvemmaksi taksiyrittäjäksi Multialle?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Uusi taksilaki ilmeisesti mahdollistaisi sen, että jokainen ajaisi omaa taksiaan. Sen jälkeen yksityisautoja ei olisi lainkaan - pelkkää joukkoliikennettä.
Ongelma olisi tuolla taputeltu ja saisi vielä Mersulla ajella. Tuo on niin hyvä suunnitelma, ettei mikään voi mennä pieleen.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Minulla on muuta tekemistä: mikäli saan apurahan käännän udmurtin kielestä dekkareita kunhan nykyinen työ päättyy. Sitä työtä ei kukaan pysty tekemään. Taksia sen sijaan pystyy ajamaan melkein kuka tahansa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #53
Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Kaikkialle enemmän joukkoliikennettä, halvemmalla ja taksit joustavammiksi ja halvemmiksi!"

Nimensä mukaisesti joukkoliikennettä tarvitaan siellä missä on joukkoja. Sitten kun matkantarve on vain muutamalla ihmisellä, yksityisautoilu on parempi keino.

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Ja tuo yksityisautoilukielto Helsinkiin on mainio ajatus. Kaupunkeja ei ylipäänsä ole alunperin rakennettu, etenkään vanhoja kaupunkeja, nykyistä autojen tulvaa silmällä pitäen. Autot eivät kaupunkeihin sovi.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Suomessa on tehty vapaaliikkuminen todella epäoikeudenmukaiseksi, varsinkin pääkaupunkilaisilla tuntuu olevan erioikeudet kuin muu Suomella.

Meillä, jotka asumme tuon paratiisin ulkopuolella ei ole ratikka, bussi, juna "ylellisyyttä", joten pakosta joudumme turvautumaan omaan Autoon.

Hiukan hinta vertailua päivä, kuukausi ja vuositasolla
https://www.hsl.fi/uutiset/2018/hsl-uudistaa-liput...

Meillä on kaksi autoa, parempi puolisko käy Lahdessa duunissa ja minä pääkaupunki seudulla ja pelkästään polttoaine kulut vuodessa on 7 700;- + huollot, vakuutukset, verot. Sitten nämä hyväkkäät vaativat vielä ilmaista joukkoliikennettä ja verotettavan meitä helvetisti, että saavat sikailla ilmaiseksi.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Paljonko HSLn alueella käytetään alueen ulkopuoleta kerättyjä veroja joukkoliikenteeseen? Ei luultavasti yhtään. Laineen on turha ulista, jos asuu jossain niistä rupukunnista, joita 32 muuta kuntaa Suomessa joutuu elättämään.
Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa, mutta ei se tarkoita, että yhteiskunnan pitäisi se kokonaan kustantaa, jos asettuu hevonpersiiseen.

Itsestä yleistäminen on muuten argumentointivirhe.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Kysehän on "verojen" keruusta ja siitä ketä verotetaan ankarammin liikkumisesta. Valtiohan ne polttoaine verot kerää.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #31

Miksi ihmeessä itket, että juuri sinun ruokakuntaasi muka jotenkin erityisen ankarasti liikkumisesta verotettaisiin? Siihen voi vaikuttaa itse huomattavan paljon. Vaihda käyttövoimaa tai kulutuksen määrää.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #40

Autoilijoilta verotetaan 7 miljardia vuosittain joista käytetään teiden kunnostukseen n. miljardi ja loput menee julkisen liikenteen tukeen ja muuhun sosialisointiin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #48

Roskaa, eli makkosta. Tuosta on vähennettävä alv, niin ollaan edes jotenkin oikeissa lukemissa. Miksi alvia ei pidä laskea autoilun verotukseksi: Alvia peritään lähes kaikesta. Jos autoiluun kuluva rahamäärä vähenisi alvin verran, suomalaiset käyttäisivät sen muiden alvillisten tavaroiden ja palvelujen hankkimiseen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #57

Saivartelua, autoilijat maksaa myös alvin. Samalla tavalla oman asunnon omistajana maksan kaikki omat kustannukseni ja verot ja tuen vuokralla asuvia. Hyväksyn kyllä solidaarisuuden, mutta välistäveto ja rahan jakaminen Suomelle haitalliseen toimintaan ei saa kannatustani. Ei ihme että Suomi on kusessa kun mikään ei riitä hallituksen tuhlaamiseen.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #60

24% miljardiluokan asiassa on sinullesaivartelua, selvä. Olet kyllä todella suurpiirteinen raha-asioissa.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen Vastaus kommenttiin #57

Autoilijat maksavat vuodessa alvia n. 2,8 miljardia euroa. Polttoaineiden alv 2017 oli 1 207,6 ja uusista autoista alv oli 883,5 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi autoilijat maksoivat 2017 ajoneuvojen osista sekä huolto- ja korjaustöistä 789,4 miljoonaa euroa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Hevonpersiiseen :)

Siellä minäkin asun :)

Käyttäjän Kirsiomp kuva
Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

Ottakaapa kantaa 4.12. mennessä alla olevassa EU-kuulemisessa mm. kuskittomiin autoihin liittyvästä turvallisuudesta (huom. kielivalinta mahdollisuus)

Julkinen kuuleminen: Verkotettua ja automatisoitua liikkuvuutta koskeva suositus

https://ec.europa.eu/info/consultations/public-con...

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

”kiiluvasilmäisten kääpiöyrittäjien”, asuu ”hevonpersiissä”.
Täällähän oppii.
Hevosella vedettävä raitiovaunu on hyvä ja vihreä valinta Helsinkiin.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä on tuettu nyt sen verran pitkään, että mielestäni joukkoliikenteen käyttäjien pitäisi vähitellen ruveta maksamaan itse sen kustannukset. Jos HSL:n lippuhinnoilla voidaan nyt kustantaa 50% kuluista, niin tavoitteen pitäisi olla, että 2030 käyttäjät viimein maksavat 100% kuluistaan.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Ok, eli köyhien perheiden lasten, koululaisten, opiskelijoiden, työttömien ja pieneläkeläisten ei tarvitse enää liikkua mihinkään, koska tuskin heillä olisi varaa markkinahintaisiin lippuihin?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Koulukyydit toki yhteiskunnan piikkiin. Ei ne työttömät ja pieneläkeläiset joukkoliikenteen ulkopuolellakaan saa autoiluunsa mitään tukea.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #68

Varmaan ymmärrät, että joukkoliikenteen kapasiteetin laskiessa maksukykyiset käyttäjät siirtyvät helposti käyttämään autoja, joka johtaa yhä kasvavaan liikennehelvettiin pääkaupunkiseudulla? Miten järjestäisit pääkaupunkiseudun liikenteen uudelleen niin, että pääasiallinen kulkuväline tulevaisuudessa olisi henkilöauto?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #71

Miksi minun pitäisi olla kiinnostunut? Tiiviin kaupunkirakenteen ongelmia ei pidä maksattaa niillä, jotka eivät siihen ole syyllisiä. Jos yritykset välttämättä haluavat ajattaa ihmiset töihin keskustaan, niin antaa ihmisten maksaa. Toinen vaihtoehto on tuoda työpaikat sinne missä ihmiset asuvat ja vähentää turhaa liikkumista. Myös etätyöt ja 24/7 yhteiskunta pienentävät ruuhkia. Maksakoon kaikki liikkumisensa kulut, niin turha liike vähenee. Lähes tyhjiä busseja ja ratikoita ei kannata pyörittää ympäri vuorokauden. Kun niiden ajattamista ei tueta verovaroin, niin markkinahintaiset liput järkevöittävät joukkoliikenteen tarvetta vastaavaksi.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Mitä ihmisten jaloille on tapahtunut?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset