Seteliselkärankaiset
He eivät vain kannata vaan suorastaan vaativat vahvoja oluita maitokauppoihin. He eivät vain kannata vaan suorastaan vaativat yksityisille sote-firmoille laajaa pääsyä suomalaisen sairaan- ja terveydenhoidon pelikentille. Keitä ovat nämä he?
Kun kaikki puolueettomat asiantuntijat ja terveysihmiset tunnustavat, että nykyistä vahvempien juomien tulo maitokauppoihin kiistatta lisää alkoholisairauksia ja sosiaalisia ongelmia, joidenkin kansanedustajien jopa vimmainen kansanterveyden vastainen toiminta pitää selittää jotenkin.
Kun jokainen ymmärtää, että ns. laaja valinnanvapaus sote-asioissa tarkoittaa väistämättä sitä, että nykyinen yhteiskunnan tahdittama terveydenhoitojärjestelmä vaarantuu, joidenkin kansanedustajien suorastaan raivokkaat puheet valinnanvapauden maksimoinnin puolesta pitää selittää jotenkin.
On yleisessä tiedossa, että suomalaisen panimoteollisuuden suorittamassa lobbauksessa ei pikkurahasta ole ollut puutetta. Vielä vähemmän rahanpuutetta on terveysfirmoilla, joiden aggressiivinen lobbaus huutaa läsnäoloaan jo muuallakin kuin eduskunnassa.
Vaikka kansanedustajien luulisi – tai ainakin toivoisi – olevan moraaliltaan meitä muita korkeammalla tasolla, viimeaikaiset näytöt puhuvat muuta. Tokihan kansanedustajilla on asuntovelkansa, ulkomaanmatkansa ja muut rahaa vievät harrastuksensa, joten pieni lisäraha ei liene heillekään pahitteeksi.
Ihan pienistä avustuksista kaikkein kärkkäimmille "vapaata alkoholipolitiikkaa" ja "laajaa sote-valinnanvapautta" suu vaahdossa vaativille kansanedustajille ei kuitenkaan liene kyse; niin uskomattoman selkeästi he toimeksiantajiaan peesaavat.
Voi olla, että joku uskoo kyseessä olevan jonkinlaisia ideologisia perusteita toimia jatkuvasti kansan etuja vastaan em. tavoilla, mutta itse en sellaiseen usko. Minusta kyse ei voi olla mistään muusta kuin suurista rahasummista ja vaalituista, joita lobbarit ovat helpoimmiksi katsomilleen tapauksille suunnanneet.
Tutkivaa journalismia ei nykyisin paljon harrasteta, mutta jos – tai kun – nuo "helpot kansanedustajat" joskus kuitenkin paljastuvat, Suomikin joutuu valitettavasti hyvästelemään vain vähän korruptoituneen maan maineensa. Ja ainoastaan siksi, että joidenkin kansanedustajien ahneus on ollut suurempi kuin heidän asemansa kansan edustajina vaatisi.
Turmiolan Tommi. Kannattaisi ehkä vertailla kuolleisuutta ja alkoholin saatavuutta Euroopassa, missä useissa maissa kaikki alkoholituotteet ovat saatavissa elintarvikeliikkeistä. Tappaako välityskanava vai kiero suhde alkoholiin?
Ilmoita asiaton viesti
Ulkomaanelävistä eivät suomalaisetkaan viinakauppiaat piittaa:
https://www.youtube.com/watch?v=0j9J6QmM7A0
Ilmoita asiaton viesti
Tervwydenhoitopalveluiden yksityistäminen voi olla ihan ”terve” juttu, eikä kansainvälisyyskään terveydenhoidon alalla ole pahasta. Ei ole haitaksi vaikka Suomeen tuodaan terveydenhoitoalan osaamista ukomailta, eikä siitäkään ole suomalaisille haittaa vaikka sitä osaamista viedään Suomesta muualle.
Kansainvälistyminen ja kaupallistuminen on siis terveydenhoitoalalla hyväksi, mutta minusta sitä ajetaan nyt niinkuin käärmettä pyssyyn ja liian nopealla aikataululla.
Siitä kiian nopeasta aikataulusta voi olla ikäviä seurauksia. Voi käydä niin ettei yksityistä yrittäjyyttä pystytä valvomaan niinkuin pitäisi ja alalle voi päästä mukaan keplottelijoita, nopean rahanteon takia alalle pyrkiviä ja itse terveydenhoidon alalla epäpäteviä toimijoita.
Olen samaa mieltä kuin meidän talousnobelistimme Bengt Holmström, jonka mielipiteen asiasta sain jostain joskus kuulla, mutta en jaksa nyt lähteä sitä mistään googlettamaan.
Terveydenhoidon yksityistämien on varmasti hyvä asia, mutta sitä ei pitäisi tehdä nopeassa tahdissa, sillä varmaa on että siitä nopeasta tahdista on ikäviä seurauksia. Sote-uudistuksen yhteydessä ei olisi syytä tehdä mitään yksityistämiseen liittyviä uudistuksia, korkeintaan voisi määritellä puitteet myöhemmin tapahtuvalle yksityistämiselle.
Yksityistäminen pitäisi sitten tehdä vähitellen, aste-asteelta, niin että viranomaiset pystyisivät hallitsemaan ja valvomaan tilanteen.
Kun joku terveydenhoidon osa-alue on ensin yksityistetty ja sen toiminta vakiintunut, niin että nähdään miten se toimii ja holtittomat, sekä epä-pätevät yrittäjät ja toimijat ja onnenonkijat on saatu karsittua, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Olen varma siitä että kunhan alalle on saatu vakaat ja varmat yksityiset toimijat ja viranomaiset ovat tottuneet työhönsä toiminnan valvojina, yksityiset terveydenhoitopalvelut toimivat alalla vallitsevan kilpailun vuoksi paremmin ja tehokkaammin kuin sellaiset kunnan tai valtion tai maakunnan järjestämät palvelut, jotka toimisivat monopoliperiaatteella.
Ei minulla sinänsä ole mitään sitä vastaan että kunta tai valtio järjestää nämä palvelut, kuten ennenkin, jos ne pärjää kilpailussa, mutta siinä tapauksessa valtion ja kuntien pitäisi järjestää palvelut niin että kustannukset olisivat tiedossa, jotta niitä voitaisiin verrata yksityisten laitosten veronmaksajille aiheutuneisiin kustannuksiin ja siten valita halvemman tai kalliimman vaihtoehdon välillä, joko yksityisen tai yhteiskunnan järjestämän palvelun välillä.
—————–
Yhteenvetona edelliseen.
Yksityistäminen ja kilpailutus on kannatettava ajatus, mutta liian nopeasta aikataulusta on seurauksena hässäkkä joka vaarantaa palveluiden toimivuuden ja kansalaisten terveyspalvelut. Siis malttia yksityistämisessä tarvittaisiin kosolti enemmän kuin mitä Kokoomuksella ja heidän lobbareillaan on.
Ilmoita asiaton viesti
Tavallisten suomalaisten metsien miesten ei pitäisi päästä päättämään tavallisten suomalaisten kaupunkien asukkaiden elämästä.
Ilmoita asiaton viesti